Met de lancering van de eerste Vlaamse Icoonfietsroute aan de kust schiet het project ‘Fietsen in Vlaanderen’ officieel uit de startblokken.

Acht nieuwe thematische lange afstand fietsroutes vervangen vanaf het voorjaar van 2021 de klassieke LF-routes. Met deze routes wil Vlaanderen zich op de kaart zetten als een internationale bestemming voor fietsvakanties.

Onze regio ligt op een van de drie Vlaams-Brabantse routes: de Heuvelroute. Die wordt tegen het voorjaar nieuw bewegwijzerd. Ze valt bij ons samen met de bestaande Vlaanderenroute. U zult de nieuw  rondjes zien vanaf de E40 komende van Ast, richting Outgaarden en Rommersom, over de Goudberg naar Oorbeek en Hoksem.

“We zijn erg blij te kunnen melden dat dit project, samen met de uitrol van de routes, verankerd werd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de provinciale toeristische organisaties en Toerisme Vlaanderen. Via sectorwerking ondersteunen we lokale ondernemers maximaal. De opschaling van de services is goed nieuws voor de fietsende Vlaming en de buitenlandse fietstoerist.

Ook de organisatoren van fietsreizen willen we blijven ondersteunen. Zo komen we tot een alles omvattend fietsproduct in Vlaanderen", zegt Monique Swinnen, onze gedeputeerde van toerisme en voorzitter van de Beleidscommissie Toerisme van de Vereniging Vlaamse Provincies (VVP).

Monique Swinnen (tweede van rechts) met een aantal Hoegaardse fietsers.   Foto werd genomen voor corona-periode (2012)