Op 9 december 2019 besloot minister Zuhal Demir de omgevingsvergunningsaanvraag van de bvba Storm 15 voor een windturbineproject gelegen langs de E40 te Bierbeek, Boutersem, Tienen en Hoegaarden te weigeren.

Waarom?

Reden van de weigering is dat bij de beoordeling ten gronde werd vastgesteld dat de geluidshinder voor de finaal aangevraagde windturbines niet afdoende was onderzocht. De minister besloot tot een weigering gezien met de gewijzigde vergunningsaanvraag niet met zekerheid kan worden gesteld dat het project geen aanzienlijke milieueffecten kan veroorzaken.

• CD&V Hoegaarden is tevreden met de negatieve beslissing van de minister voor de windmolens langs de E40. Concreet wil dat zeggen dat de 2 windturbines in Hoksem en die in Kumtich er niet zullen komen. Het zijn die windmolens waar ons schepencollege bezwaar tegen heeft ingediend. We zijn opgelucht.
  • CD&V Hoegaarden is blij dat de minister van omgeving het negatief advies van het CD&V-schepencollege gevolgd heeft. Er waren te weinig leefbaarheidsgaranties voor de omwonenden in Hoksem, dat was de reden van ons negatief advies.
  • CD&V wil wél windenergie op haar grondgebied, maar niet op deze manier en niet op deze locatie. Reeds in de zomer hebben wij gesteld dat 3 windturbines op het grondgebied tegen Wallonië in Outgaarden zouden volstaan. Deze windturbines waren ver van bebouwing, maar mochten er niet komen van defensie. De windturbines in Hoksem en Kumtich, daar hebben wij ons altijd tegen verzet.