Onze schepen Hans Decoster was aanwezig op de uitreiking van de cheques voor sociale doelen door het crematorium Hofheide. De projecten liggen in 28 deelnemende gemeenten. Dat levert hen € 1.000 op. In Hoegaarden gaat dat naar de kinderopvang. Dat project was door gemeente voorgedragen omwille van de "inclusie van dertig kinderen", uniek in de regio. Hiermee wordt de schildpadruimte verder uitgewerkt, als een therapeutische snoezelruimte.

Het crematorium Hofheide, op de grens van Aarschot en Holsbeek, recupereerde vorig jaar voor 28.000 euro aan edele metalen bij crematies. De verzilvering van het metaal wordt jaarlijks geschonken aan goede doelen van de deelnemende gemeenten. Hofheide verricht jaarlijks ongeveer 4.600 crematies. Daarmee neemt het crematorium tussen 70 en 80% van de overlijdens in het arrondissement Leuven voor haar rekening.

Crematorium Hofheide is de realisatie van de Intergemeentelijke Samenwerking van 28 steden en gemeenten uit het arrondissement Leuven. Voor de bouw van het complex legde elke inwoner in het werkingsgebied 6 euro op tafel. Bij de start torste het initiatief een verlies van 2,3 miljoen euro maar dankzij de werking van het crematorium is dat verlies intussen boekhoudkundig weggewerkt en is er een overschot op het budget. Met dat geld wordt volgend jaar alvast de parking verdubbeld van 160 naar ruim 300 plaatsen.

Op de foto: Kim namens de kinderopvang, schepen Hans Decoster, voorzitter van Hofheide Ann Schevenels en directeur Jacques Roggen .