De Open Monumentendag was een succes boven verwachting.

Onze schepen Marleen Lefevre: "Voor de monumentenwandeling waren we met meer dan 300.

De eigenaars van de Paradijshoeve en het Arendsnest gaven een inkijk in twee belangrijke restauraties in het centrum.

Greeters leidden te voet naar het gerestaureerde huis Het Schip in Nerm. Daar verzorgde Hoegaards Erfgoed samen met de architect en de aannemer een tentoonstelling. De Ovenburen hadden de bakoven ingebrand."

De jongste jaren konden we de restauratie en indienststelling van twee watermolens vieren en onschatbaar is de complete aanpak van de kasteelsite (het college) in Meldert. Op termijn is Hauthem aan de beurt met de restauratie van de kapel. Bedoeling is daar het cultureel en recreatief gebruik (bv repetities, yoga,...) aan te moedigen.

Marleen Lefevre: "We steunen het privé initiatief en zijn erg blij met de bestemming die het Arendsnest zal krijgen (restauratie klaar mei 2020) als vinotheek met o.a. eigen wijnen, een hotel met zeven kamers, restaurant, grote exporuimte."

Foto's: Ann Raymaekers met o.a. Marleen Lefevre en eigenaars Georges Stienlet (Schip), Chris Michel (Paradijshoeve), Wannes Cels (Arendsnest).