De verschillende scholen op ons grondgebied, voor kinderen van twee tot achttien jaar, hebben door hun goede reputatie een aanzienlijke groei gekend. CD&V blijft ijveren voor het behoud van kwaliteit in alle vestigingen en verdedigt de wijkscholen.

Het fenomeen van ‘kamperen aan de schoolpoort’ is verleden tijd door een goed evenwicht van vraag en aanbod. In het Sint-Janscollege, in Mariadal en aan de Doelstraat werden lokalen aangepast en bijgebouwd. De kleuterschool in Outgaarden is vernieuwd. Uitbreiding van de gemeenteschool is voorzien in De Polder.

CD&V Hoegaarden wil de scholengemeenschap blijven ondersteunen. Wij hechten veel belang aan ‘Onderwijs in de buurt’. Nieuwe gezinnen hebben meer en meer nood aan een aanbod ter plekke van vormen van kinderopvang en basisonderwijs.

Om muziek te leren kun je terecht in de Academie Regio Tienen, vestigingsplaats Hoegaarden. Zeg maar… de muziekschool van Hoegaarden, gevestigd in het Gemeenschapscentrum Paenhuys. Kinderen tussen 6 tot 18 jaar kunnen hier muziek leren lezen, een instrument bespelen of woordkunst aanleren. Voor de populairste instrumenten kun je hier een opleiding volgen.

Vanaf september start ook de Kinderacademie, een initiatie in de muziek voor 6- en 7-jarigen. Vanaf 8 jarige leeftijd kun je tegelijkertijd noten leren lezen en een instrument bespelen. Voor velen de start van een boeiende hobby. Verenigingen vullen de mogelijkheden binnen de gemeente nog verder aan.

In stijl met onze schepen voor Onderwijs Hans Decoster.