De evolutie van het inwonersaantal toont aan dat mensen graag wonen in Hoegaarden, Meldert, Outgaarden... We ordenen onze ruimte om te wonen, om ons te verplaatsen, te werken, te ontspannen. De landelijkheid voelen wij aan als een grote troef.

In het gemeentelijke structuurplan kan je het lezen: ‘87% van de oppervlakte van Hoegaarden is bestemd voor landbouw of natuur’. Dat willen we ook zo behouden. Het is de uitdaging om, mits het behoud van de open ruimte en ons waardevol erfgoed, toch in voldoende ontwikkelingsmogelijkheden te voorzien. Denk hierbij aan locaties voor bedrijven, landbouw, verenigingen en aan betaalbaar wonen voor jonge gezinnen. Maar denk ook aan senioren opdat ze zo lang mogelijk comfortabel thuis of in de nabije omgeving kunnen blijven wonen. We zullen hiervoor creatief en optimaal moeten omgaan met de ruimte die ons rest.

Het structuurplan stuurt aan op herbestemming van beelbdepalende gebouwen. Op de foto Brouwerij Loriers met o.a. Marleen Lefevre, Joris Verbaeten, Stefke Puttemans.

Zowel het klimaat als de zorg voor betaalbaar wonen zijn een rode draad in ons woonbeleid. Via het Strategisch Project Getevallei, samen met Erfgoed Vlaanderen, zal onderzocht worden of het mogelijk is om leegstaande boerderijen om te vormen naar creatievere woonvormen, zoals bijvoorbeeld cohousing. Voor serviceflats zijn er momenteel onderhandelingen aan de gang met een privé projectontwikkelaar. Ook SWAL blijft de komende jaren actief in onze gemeente.

Om eigenaars en kopers meer rechtszekerheid (en subsidiekansen) te geven is een beheersplan voor de dorpskern van Meldert in de maak. Dit plan behoudt het beschermd dorpsgezicht, maar inwoners weten vooraf waar ze aan toe zijn en hebben bij bepaalde renovaties recht op een erfgoedpremie van Vlaanderen.

Momenteel staat de ontwikkeling van de woonsite Loriers aan de orde. Het is een voorbeeld van herbestemming van een industrieel gebied binnen een woonkern. In al de deelgemeenten lopen ook succesvolle herbestemmingsplannen voor oude hoeves en de gemeente zelf deed hetzelfde met enkele van de leegstaande pastorijen. Om het landelijk karakter te behouden en toch voldoende woongelegenheid te creëren, zal er een masterplan (of beeldkwaliteitsplan) van onze hoofdgemeente moeten worden gemaakt. Waar en hoeveel appartementen kunnen er bijvoorbeeld komen.

Nu ter studie bij SWAL (onderaan Kauterhof).