Burgemeester en schepenen legden vandaag bloemen neer aan de verschillende monumenten ter nagedachtenis van de slachtoffers van oorlogsgeweld. De voorbije jaren maakte ons bestuur werk van een waardig eerbetoon ondert andere aan het nieuwe monument naast het gemeentehuis. Daaarin zijn sculpturen verwerkt van het aloude monument van WO1, dat op de Getebrug werd vernield in 1940. Ook is een grafkapel, verwijzend naar een oude Hoegaardse famlilie, hervormd tot gedenkplaats, gecombineerd met andere "Vredessporen" aan de Houtmarkt (gedicht, bank, vredesboom, klaprozen,...).

Bij de honderdste verjaardag van het einde van WO1 werden (in cortenstaal) herdenkingszuilen geplaatst o.a. op de Houtmarkt, aan de Brug en ook in Meldert op de plaats waar een Canadese piloot door inwoners werd opgepikt en in veiligheid gebracht.

Bugemeester en schepenen spraken in Hoegaarden, Meldert, Outgaarden en Hoksem op 11 november deze vredeswens uit: "Het siert onze samenleving dat ze respect opbrengt voor de verdedigers van de fundamentele rechten van alle mensen en van alle volkeren op deze wereld. Wij zijn er ons van bewust dat de gevolgen van een eventuele oorlog, in onze regio, niet meer te overzien zouden zijn en dat het bezit en het mogelijke gebruik van de meest moderne wapens, de mensheid met uitroeiing bedreigt ".

Ik wens en ik hoop uit ganser harte dat wij allen verder zullen blijven ijveren voor de uitbouw van een wereld waarin vrede en vrijheid geen ijdele begrippen maar werkelijkheid zijn. Ik hoop, ten slotte, dat de kreet van hen die ons voorgingen om “Nooit meer oorlog” door allen op deze planeet worden gehoord."

Meer sfeerbeelden

Met o.a. Schepenen Marleen Lefevre en Tom Groeseneken met collega's in Hoksem, Schepen Filip Havet en onze raadsleden in Meldert, Burgemeester Jean-Pierre Taverniers in Hoegaarden, Schepencollege en hoofd van de politie in de kerk in Hoegaarden