De gemeenteraad zal op initiatief van ons raadslid Stef Puttemans op een volgende vergadering de invoering van de EDC kaart. behandelen.

EDC staat voor European Disability Card. Een kaart die de toegang van personen met een handicap tot cultuur, sport en vrijetijdsbesteding bevordert en die een aantal voordelen in die domeinen biedt.

Wie erkend is door of hulp krijgt van een van de vijf Belgische instellingen die belast zijn met het integratiebeleid voor personen met een handicap, kan de kaart aanvragen.

De kaart kan in België gebruikt worden en in de zeven andere deelnemende EU-landen: Cyprus, Estland, Finland, Italië, Malta, Roemenië en Slovenië.

Ze geldt in cultuurhuizen, sport- en vrijetijdsactiviteiten, bijvoorbeeld bezoek aan bioscoop, theater, museum of attractiepark. Ze biedt naargelang het geval gratis toegang of toegang tegen een verlaagd tarief voor de persoon met een handicap of de begeleider (of de tolk), een gratis audio- of videogids, een toegankelijke en voorbehouden plaats in zalen en parken.