CD&V zal verder werken aan de vergroening en verfraaiing van de gemeente. Met de ruilverkavelingen (nieuwe stijl) zijn holle wegen behouden, soms verhard soms niet. Er zijn homogene natuurgebieden ontstaan dankzij de groepering van geschikte terreinen en vooral door de inzet van vele vrijwillige natuurwerkers. Al eerder waren bijvoorbeeld het oudste stortterrein in Rommersom beplant en de spoorwegbedding als een groen lint beheerd en benut. Ook onze begraafplaatsen worden vergroend. Met de restauratie van een brug over de Gete is een groene zone rondom de vijvers ontsloten.

De openbare ruimte moet natuur- en onderhoudsvriendelijk ingericht worden. Lelijke hoekjes moeten weggewerkt worden. CD&V Hoegaarden wil een reglement opstellen rond verwaarlozing van eigendommen én terzelfdertijd individuele begeleiding bieden aan de betrokken eigenaar voor het wegwerken van de verwaarlozing.

Onze gemeente kent tal van koestersoorten zoals de knautiabij, de huiszwaluw, het rode kelkzwammetje,… Deze natuur willen we onderhouden en cultiveren. Tegen het eind van de zomer 2018 zal de inrichting van vier ‘voorbeeldlocaties’ voor een ‘bij-vriendelijke’ omgeving afgewerkt zijn. Ook wordt aan bermbeheer gedaan opdat de natuur alle kansen krijgt. CD&V Hoegaarden zal, samen met alle landschapsbeheerders, dergelijke initiatieven blijven ondersteunen en uitwerken.