CD&V Hoegaarden blijft verder zich inzetten voor een doorgedreven afvalbeleid. Onze gemeenteraadsleden zijn in de bestuursorganen van Ecowerf ingegaan tegen de beslissing van de intercommunale voor minder afvalparken. Ze hebben met succes aangedrongen op het openhouden van ons containerpark. Ook werd recent de roze afvalzak geïntroduceerd en wordt er met blijde verwachting uitgekeken naar de paarse zak (voor alle plastics samen).

Bij het gewest werd intens onderhandeld inzake extra acties ter preventie van sluikstorten op de carpoolparking. Dit zullen we zeer intensief blijven doen in de toekomst. Voor de controle op sluikstorten op andere plaatsen op het grondgebied, onderzoeken we momenteel de opportuniteit van de samen-aankoop, met de politiezone, van mobiele zwerfvuilcamera’s.

CD&V Hoegaarden zal inwoners nog meer sensibiliseren inzake afvalpreventie en roept op om te signaleren waar er nog ‘witte vlekken’ (zouden) zijn. Alle tips zijn welkom!

Wij dragen de vrijwillige zwerfvuilmeters en zwerfvuilpeters op handen. Zij zijn de mooimakers van de plekjes die anderen bevuilen door blikjes en ander zwerfvuil op de grond te gooien. Deze vrijwillige mooimakers verdienen alle lof. CD&V Hoegaarden wil hen expliciet bedanken voor hun acties.