17. Woonbeleid

In het gemeentelijke structuurplan kan je het lezen : ‘87% van de oppervlakte van Hoegaarden is bestemd voor landbouw of natuur’. Dat willen we ook zo behouden.

Het is de uitdaging om, mits het behoud van de open ruimte en ons waardevol erfgoed, toch in voldoende ontwikkelingsmogelijkheden te voorzien. Denk hierbij aan locaties voor bedrijven, landbouwers, verenigingen en aan betaalbaar wonen voor jonge gezinnen, maar ook aan senioren opdat ze zo lang mogelijk comfortabel thuis kunnen blijven wonen. We zullen hiervoor creatief en optimaal moeten omgaan met de ruimte die ons rest.

Via het Strategisch Project Getevallei, samen met Erfgoed Vlaanderen, zal onderzocht worden of het mogelijk is om leegstaande boerderijen om te vormen naar creatievere woonvormen zoals bijvoorbeeld cohousing.

Zowel het klimaat als de zorg voor betaalbaar wonen zijn een rode draad in ons woonbeleid.
Voor serviceflats zijn er momenteel onderhandelingen aan de gang met een private projectontwikkelaar.

Om eigenaars en kopers meer rechtszekerheid (en subsidiekansen) te geven is een beheersplan voor de dorpskern van Meldert in de maak. Dit plan behoudt het beschermd dorpsgezicht, maar inwoners weten vooraf waar ze aan toe zijn en hebben bij bepaalde renovaties recht op een erfgoedpremie van Vlaanderen.

Om het landelijk karakter te behouden en toch voldoende woongelegenheid te creëren, zal er een masterplan (of beeldkwaliteitsplan) van onze hoofdgemeente moeten gemaakt worden. Waar en hoeveel appartementen kunnen er bijvoorbeeld komen.

Nieuwsbericht Landelijk wonen is troef