02. Waterlandschap

Onze waterlopen zijn zuiver; er zwemmen weer vissen en andere waterdieren in.

Grote Gete, Schoorbeek, Mene en Jordaan… genieten van de inspanningen rond waterzuivering zoals de aanleg van afvalwatercollectoren, de scheiding van riolen voor regenwater en afvalwater. Hoksem krijgt momenteel aparte collectoren voor waterzuivering. De komende 3 jaren zal dat gebeuren in Hauthem, Rommersom, Meldert, Kauterhof, Doornstraat en de rest van Hoksem (Ridderstraat, Sint-Jansstraat, Bronstraat en Turfstraat). In Outgaarden zullen we de St.-Niklaasstraat en Boterstraat aanpakken.

We kunnen met enige fierheid stellen dat we in Vlaanderen één van de gemeenten met het hoogst ontdubbelde rioolnet zijn. Op dit ogenblik is al ongeveer 75 % van onze riolen gescheiden Het is de bedoeling dat dit naar 100% gaat.

Naast zuivere waterlopen is waterbeheersing een belangrijk onderwerp waar CD&V Hoegaarden zich verder zal inzetten. Tot op heden zijn er wachtbekkens gerealiseerd in Hoksem (Doornstraat, Piepelbergstraat), Meldert (Meer), Hoegaarden (Schoorbroekstraat, Rosdel, Valleistraat, Nerm, Brouwerij Lorierstraat, Lange Grachtstraat, Klein Overlaar) en Outgaarden (Pietrainstraat, Blokstraat).In de toekomst komen er nog wachtbekken bij in de Lummenstraat (Outgaarden) en op/aan het Kouterhof.

Een onverGETElijk Hoegaarden…… Zopas keurde Vlaanderen het project Water-land-schap goed. Samen met onze Waalse buurtgemeenten én met de andere gemeenten van de Getevallei, zal nog verder gewerkt worden aan zowel de waterbeheersing (onderhoud van de waterlopen, aanleg bufferbekkens..) als de toeristische en natuurlijke kansen van natuurlijk water.

Voor zijn bezoekers zal Hoegaarden daardoor nog meer onverGETElijk worden.

Nieuwsbericht:  Vissen en ander waterleven: onze waterlopen worden zuiver