08. Warm en inclusief Hoegaarden

CD&V Hoegaarden zal nog meer inzetten op communicatie met de burgers via het internet en de sociale media, infobladen, buurtbabbels met het gemeentebestuur.... Voor dringende communicatie zal er geëxperimenteerd worden met de nieuwste kanalen zoals bijvoorbeeld ‘Whatsapp’.

Bij een recente doorlichting bleek onze gemeentelijke website aan de top van Vlaams-Brabant te staan. Op bepaalde momenten had de facebookpagina van de gemeente Hoegaarden zelfs grote steden ingehaald op vlak van interactie.

Opdat iedereen gebruik kan maken van het internet, zal CD&V Hoegaarden inzetten op meer openbare WIFI-spots én vorming in de bib voor ‘digibeten’, mensen die nog geen digitale vaardigheden hebben.

Iedereen is steeds welkom op het gemeentehuis voor een persoonlijke service aan het loket. Om de burgers nog beter te dienen, ijveren we naar een beleid om zoveel mogelijk op afspraak te werken

CD&V is ook fier op de relatief recente initiatieven om nieuwe inwoners te verwelkomen.

Ze krijgen een welkomstpakket en worden uitgenodigd om de mooie plekjes van de gemeente te ontdekken via ons toeristisch programma ‘Start to Hoegaarden’. Zij kunnen ook via de toeristische dienst een gratis ‘greeter’ (gids) boeken. Samen vooruit naar een Hoegaarden voor iedereen!

Warm en inclusief Hoegaarden, ook voor wie ouder wordt en het wat moeilijker heeft

In Hoegaarden is het goed wonen van 0 tot ver voorbij de 100 jaar. Een warme samenleving is dan ook een zorgzame samenleving. CD&V Hoegaarden streeft naar een Hoegaarden waarin iedereen mee is.

Opdat senioren en mindermobielen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen, blijven we inzetten op:

• ondersteuning via Beter Wonen aan de Gete: zij zorgen ervoor dat de premies voor de woonaanpassing worden aangevraagd
  • mindermobielencentrale voor vervoer en Buren voor Mekaar
  • warme maaltijden aan huis
  • mogelijkheid tot het gebruik van warme maaltijden voor niet-residenten in ons woonzorgcentrum
  • ondersteuning van de dagopvang CADO in de site Brouwerij Loriers, opdat de mantelzorgers even tijd voor zichzelf krijgen
  • mogelijkheid tot kortverblijf in het woonzorgcentrum, ter ontlasting van de mantelzorger
  • serviceflats (via een projectontwikkelaar)
  • een eigen woonzorgcentrum, Villa Hugardis ; volgens bewoners en familieleden het beste van de streek

Senioren kunnen al enkele jaren genieten van een korting op de diftarfactuur voor incontinentiemateriaal. CD&V Hoegaarden wil dit behouden.

In de toekomst zullen we inzetten op een ‘zorgcoach’, die zorgbehoevende en hun mantelzorgers ondersteunt en wegwijs maakt in het grote zorgaanbod. We willen behoevende inwoners begeleiden en ‘ontzorgen’ om het hen makkelijker te maken. Deze coach zal inwoners ook begeleiden in de strijd tegen sociale eenzaamheid.

CD&V Hoegaarden is er zich van bewust dat wonen een grote hap is uit het budget van velen.

Inwoners die het financieel moeilijker hebben, hebben nood aan een sociale huurwoning. Naast de kangoeroewoningen die reeds bestaan, zullen er sociale huurwoningen bijkomen aan de site van Brouwerij Loriers en in de Tiensestraat.

CD&V Hoegaarden heeft hierbij een reglement uitgewerkt om Hoegaardiers zo veel mogelijk voorrang te geven.

Ook mensen met een beperking moeten zo veel mogelijk kunnen participeren aan het mooie leven in Hoegaarden. Bij aanpassingen van wegenstructuur/gemeentelijke gebouwen zullen we dan ook extra aandacht schenken aan de toegankelijkheid ervan. CD&V Hoegaarden heeft onder zijn kandidaten een persoon in een rolstoel, die als ervaringsdeskundige het beleid adviseert vanuit de praktijk.

Niet alleen het beleid, maar ook de vele vrijwilligers en verenigingen helpen mee om van Hoegaarden een warme, inclusieve gemeente te maken. CD&V Hoegaarden is dan ook trots op de vele vrijwilligers en verenigingen in alle domeinen van ons leven. Wij vinden het dan ook belangrijk dat deze vrijwilligers en verenigingen erkend worden voor hun werk en inzet.

Nieusberichten:  De zorgcoach helpt