15. Muziek, lezen, sporten…het kan allemaal in Hoegaarden

Het Gemeenschapscentrum Paenhuys is het bewijs van hoe je succesvol culturele en jeugdactiviteiten onder één dak kan samenbrengen. De verschillende verdiepingen bieden ruimte aan jeugdhuis, cursussen, muziekschool, en harmonie. De renovatie is een schot in de roos. Bijna elke dag bruist het hier van de creativiteit. Meer dan 100 kinderen volgen hier kwalitatieve muzieklessen. CD&V Hoegaarden heeft de ambitie om van Hoegaarden een muzikale gemeente te maken. Hierbij zullen we de verschillende zang-, dans- en muziekverenigingen blijven ondersteunen.

In het gemeentehuis en op andere plaatsen vinden er regelmatig tentoonstellingen plaats. Er is gewerkt aan het dubbel gebruik van gebouwen: kerken dienen ook voor evenementen, kantines voor restaurantdagen. Restauraties in Hoegaarden, Outgaarden, Mariadal, Meldert… gaven een meerwaarde aan cultuurbeleving.

Voor grote publieksacties willen we nog meer samenwerking stimuleren tussen verschillende verenigingen en zelfs over de domeinen heen. CD&V Hoegaarden zal de werking en de structuur van de verschillende adviesraden moderniseren en optimaliseren.

De klemtoon ligt voornamelijk op de verenigingen en wijkinitiatieven. ZIJ organiseren. Onze mandatarissen faciliteren en regisseren.

Verenigingen en andere organisatoren, maar ook buurtfeesten genieten van de logistieke steun vanuit de gemeente. CD&V Hoegaarden vindt de sociale samenhang erg belangrijk. Verenigingen kunnen kiezen tussen Kapittelhuys, Paenhuys, de sporthal en een hele resem private zalen. Verenigingen kunnen terecht in elke deelgemeente. In Outgaarden zal, in overleg met erfgoed en buurtbewoners, werk gemaakt worden van de herbestemming van de pastorie tot een ontmoetingsplek.

De bibliotheek is een lokale literatuurtempel, waar we blijven op inzetten. Het moet meer dan ooit een plek worden waar jong en oud elkaar kunnen ontmoeten. CD&V Hoegaarden zet verder in initiatieven rond digitalisering, opvoedingsondersteuning en ondersteuning van anderstaligen.

Het schepencollege schenkt bijzondere aandacht aan de veiligheid in jeugdlokalen. Alle jeugdlokalen zijn nu brandveilig of worden momenteel brandveilig gemaakt (bv de Chirolokalen). Ook voor de jeugdwerking van onze sportclubs worden de nodige middelen voorzien opdat zij hun sport hier kunnen beoefenen. Of het nu voetbal, tennis of hockey is, we hebben de mooiste voorzieningen in eigen gemeente. De nodige ruimtelijke uitvoeringsplannen werden voorzien én er is financiële ondersteuning voor de jeugdwerking van de sportclubs.

De sporthal zullen we stap voor stap renoveren én energievriendelijker maken, met onder andere zonnepanelen op het dak.