16. Leven, leren en werken in Hoegaarden

CD&V wil een gezonde gemeente

CD&V Hoegaarden heeft haar schouders gezet onder de curieuzeneuzenactie. Op initiatief van onze raadsleden besliste de gemeenteraad om de prijs die inwoners moesten betalen voor de fijnstofmeting, terug te betalen.

De AED-toestellen die door schenkers of verenigingen worden geplaatst worden op kosten van de gemeente onderhouden.

Een lang en gezond leven is de gemiddelde Hoegaardier immers op het lijf geschreven.

Onderwijs

De verschillende scholen, voor kinderen van twee tot achttien jaar, hebben door hun goede reputatie een aanzienlijke groei gekend. CD&V blijft ijveren voor het behoud van de wijkscholen.

Het fenomeen van ‘kamperen aan de schoolpoort’ is verleden tijd door een goed evenwicht van vraag en aanbod. In het Sint-Janscollege, in Mariadal en aan de Doelstraat werden lokalen aangepast en bijgebouwd. De kleuterschool in Outgaarden is vernieuwd. Uitbreiding van de gemeenteschool is voorzien aan de Polder.

CD&V Hoegaarden wil de scholengemeenschap blijven ondersteunen. Wij hechten veel belang aan ‘Onderwijs in de buurt’..

Om muziek te leren kun je terecht in de Academie Regio Tienen, vestigingsplaats Hoegaarden. Zeg maar… de muziekschool van Hoegaarden, gevestigd in het Gemeenschapscentrum Paenhuys. Kinderen tussen 6 tot 18 jaar kunnen hier muziek leren lezen, een instrument bespelen of woordkunst aanleren. Voor de populairste instrumenten kun je hier een opleiding volgen.

Vanaf september start ook de Kinderacademie, een initiatie muziek voor 6- en 7-jarigen. Vanaf 8-jarige leeftijd kun je tegelijkertijd noten leren lezen en een instrument bespelen. Voor velen de start van een boeiende hobby.

Lokale economie

Hoegaarden is uitgegroeid tot de derde economische pool van het Hageland.

CD&V Hoegaarden zal de lokale handelaars, horecazaken, landbouwers en de lokale economie in haar totaliteit blijven ondersteunen. Wij hechten dan ook belang aan onderling overleg tussen de lokale handelaars, lokale horecazaken en de lokale industriële partners via verschillende kanalen.

Door een nauwe samenwerking tussen de gemeente en de lokale handelaars/horecazaken, is er een handelaarsplatform opgericht met secretariaatsfunctie met als doel de handelaars/horecazaken te faciliteren. Dit platform synchroniseert data van de activiteiten en biedt ondersteuning aan de initiatieven die zij willen nemen.

Met de industriële partners is er een overlegplatform waar problemen besproken worden met raakvlak naar de gemeente. Ook is er plaats voor integratie en overleg met VOKA, die ons een modelgemeente noemt inzake samenwerking tussen de verschillende partners.

Momenteel bestuderen we de mogelijkheid om startups te vestigen in Hoegaarden, evenals de mogelijkheid voor zonevreemde bedrijven en handelaars om zich in deze cluster te herlokaliseren.

Je vindt onze inspanningen onder andere terug in de smartphoneapplicatie ‘Happy Hageland’, die zowel het toeristisch aanbod als de lokale verenigingen, handelaars en industrie digitaal toelaat zich te profileren in de streek.

Werk in eigen streek

Om de tewerkstelling in Hoegaarden verder op te drijven wordt er ingezet op een ruimtelijke planning die dit toelaat. De uitbreiding van Pall en van de brouwerij AB Inbev zijn hier voorbeelden van. Op vraag van de industriële partners is er personeelsrecrutering via de gemeentelijke website mogelijk. Op die manier verkleint het woon-werkverkeer.

Na de creatie van de bedrijvenzone Bleyveld, gaat de aandacht nu naar de valorisatie van de gronden in Altenaken. De afgelopen 12 maanden is er enorm vooruitgang geboekt inzake de ontwikkeling van industriegrond ten behoeve van bestaande industriële partners.

De gemeente biedt begeleiding aan diegenen die geen werk vinden door hen te laten participeren aan ‘Wijkwerken ‘(opvolger PWA dat de Vlaamse overheid afgeschafte). Op die manier kan wie moeilijk een job vindt, opnieuw ingeschakeld worden.

Wie een leefloon heeft, wordt zoveel mogelijk tewerkgesteld op eigen gemeentelijke diensten of in sociale economieprojecten. Waar mogelijk, werken we zo veel mogelijk samen met sociale economie organisaties, zoals IGO en de Kringwinkel.

We ordenen onze ruimte om te wonen, om ons te verplaatsen, te werken, te ontspannen