09. Kinderen zijn onze toekomst

CD&V Hoegaarden zal blijven inzetten op goede en betaalbare kinderopvang. Samen met onze partners wordt de mogelijkheid onderzocht voor een kinderopvang voor baby’s en kleuters die rekening houdt met het inkomen van de ouders. In zulke opvang betaalt Vlaanderen een gedeelte van de opvangfactuur.

In elke deelgemeente waar een school is, willen we de buitenschoolse kinderopvang Stekelbees behouden. De meeste kinderen zitten in de opvang van Hoegaarden. Als we Outgaarden en Meldert meetellen, worden er in totaal 850 kinderen op jaarbasis opgevangen.

De locatie in Hoegaarden is al verschillende keren uitgebreid én inclusiever gemaakt voor kinderen die graag rustig of op zichzelf spelen. Samen met andere partners, zoals Stekelbees, onderzoeken we hoe we opvang tegelijkertijd nog meer op maat en efficiënter kunnen maken. De locatie van de Polder heeft voldoende potentieel om nog verder uit te breiden en te differentiëren.

CD&V Hoegaarden streeft ernaar dat de gemeente toetreedt tot de erkennings- en subsidiëringsmogelijkheid van Vlaanderen voor de Huizen van het Kind. Op die manier kunnen ouders nog beter ondersteund worden in hun opvoedingstaak.

Huiswerkbegeleiding met vrijwilligers wordt verder uitgebouwd. Zo zal onderzocht worden of een ‘huiswerk’ of ‘blokstuif-in’ voor de scholieren tot 15 jaar wenselijk en mogelijk is.

Of voor de studenten van het hoger onderwijs… waarom niet samen studeren?

CD&V Hoegaarden blijft inzetten op de gemeentelijke geboortepremie én op de tussenkomst in de diftarrekening van ouders met baby’s en peuters in de luiers.

Elke deelgemeente beschikt over een speeltuin. CD&V Hoegaarden ziet in deze locaties een opportuniteit voor jonge ouders om elkaar te ontmoeten en wil deze locaties daarom ook uitbreiden. In Hoksem kunnen de ouders ondertussen een partijtje petanque spelen. Heel fijn voor nieuwe inwoners die zo hun dorpsgenoten kunnen leren kennen.