04. Hoegaarden klimaatneutraal

Hoegaarden heeft een klimaatplan met specifieke acties. Cruciaal in deze acties zijn het besparen van energie en het opwekken van eigen groene energie.

CD&V Hoegaarden is duidelijk voorstander van groene energie en wil op korte termijn dat Hoegaarden zelfvoorzienend is in de energie voor haar eigen grondgebied. Wij streven naar een nog groenere gemeente.

CD&V Hoegaarden ondersteunt de plannen om op de daken van gemeentelijke gebouwen zoals de sporthal, het gemeentehuis, het Paenhuys, te investeren in zonnepanelen. Dergelijke plannen werden reeds gerealiseerd op het dak van het woonzorgcentrum in het centrum van Hoegaarden.

Voor grote groene investeringen zal nagegaan worden of het opportuun is om geïnteresseerde burgers hierin mee te laten investeren. CD&V Hoegaarden blijft bij de Vlaamse overheid ijveren voor een billijke verdeling van lasten en lusten bij de plaatsing van bijvoorbeeld windmolens, én voor een positieve return naar de Hoegaardse gemeenschap.

In de toekomst zal er ook nog verder ingezet worden op isolatie van eigen gemeentelijke gebouwen (100% dekking).

Inwoners worden verder gestimuleerd om hun eigen woning energiezuinig te maken. Hiervoor wordt de informatie uit de thermografische luchtfoto, getrokken in februari 2018 gebruikt.

De resultaten, die in september beschikbaar zullen zijn, tonen aan waar er warmteverlies optreedt.

Voor de isolatie van de daken van de inwoners (én voor andere klimaatvriendelijke ingrepen) willen we burgers ‘ontzorgen’ op vlak van premies, administratie, enz... Burgers zullen beroep kunnen doen op een renovatiecoach.

Nieuwsbericht