18. Hoegaarden en haar mobiliteit

Hoegaarden moet nog veel meer een fietsvriendelijke gemeente worden. De Waversesteenweg is al een hele stap vooruit in de goede richting. De geplande fietspaden in Meldert (Bosberg, Kerselaarstraat) en in Outgaarden zijn in wording. De bestaande fietspaden worden verbeterd. Belangrijk hierin is de overname van de gewestweg in Hoegaarden (van aan de rotonde tot aan de brug van de autostrade in Overlaar. CD&V Hoegaarden heeft geijverd voor die overname. Reeds voor de handtekening van de minister op het document stond, zijn we begonnen met de voorbereiding voor de verbeterde fietspaden.

Dankzij de nieuwe ruilverkaveling kunnen er nieuwe fietsverbindingen gecreëerd worden. CD&V Hoegaarden heeft mee aan de kar getrokken om een gunstig resultaat te bekomen inzake de Willebringse ruilververkavelingweg.

Nog dit jaar maken we de Kauterhof fietsvriendelijker door de aanleg van smalle betonstroken naast de kasseien. Dit terwijl we toch het unieke karakter van deze prachtige invalsweg kunnen behouden. Fietsen van Hoegaarden naar Meldert wordt veel makkelijker.

CD&V Hoegaarden is fan van de (elektrische) fiets voor woon-werkverkeer. Wij onderzoeken hoe we een betere aansluiting op de fietsostrade naar Leuven kunnen garanderen.

De veiligheid aan de schoolomgevingen werd aangepakt, maar blijft een permanent aandachtspunt.

De ontsluiting van de deelgemeenten met het openbaar vervoer werd herhaaldelijk aangekaart met de Lijn, maar helaas is het moeilijk om daar gehoor te vinden. Wij willen daar niet op wachten. Om bejaarde inwoners een betere mobiliteit te geven, zal de huidige vrijwilligerswerking (nu heet dit de mindermobielencentrale) nog verder uitgebreid en gepromoot worden.

Ook zal CD&V Hoegaarden de mogelijkheid onderzoeken van een boodschappenbus. Dat is een busje dat 1 keer per week een aantal inwoners zonder vervoer samen naar het centrum brengt om boodschappen te doen. Makkelijk én gezellig. Het haalt mensen uit hun isolement.

Terzelfdertijd zal samen met inwoners, dienstverleners en middenstand onderzocht worden hoe we diensten en producten dichter bij de mensen in de deelgemeenten kunnen brengen. Zorgen voor voorzieningen in de deelgemeenten (school, kinderopvang, basisbehoeften…) bespaart op verplaatsing.

Het mobiliteitsplan voor heel het grondgebied wordt geleidelijk ingevoerd. Sinds juni is in bepaalde straten in het centrum zone 30 ingevoerd.

CD&V wil een masterplan rond parkings in het centrum en randparking. Bezoekers moeten door juiste bebording (én via de Hageland app) begeleid worden naar de randparkings. Openbare ruimtes moeten veel meer een ontmoetingsplek worden.

Nieuwsbericht:  Mobiliteit : een boodschappenbus en nog veel meer

Nieuwsbericht:  Nu ook 30 in Rommersom