05 Afvalpreventie en afvalbeleid

CD&V Hoegaarden blijft verder inzetten voor een doorgedreven afvalbeleid.

Onze vertegenwoordiger is bij Ecowerf ingegaan tegen de beslissing van de intercommunale en heeft kunnen bekomen dat we ons containerpark in eigen gemeente kunnen houden. Om nog minder restafval te hebben, werd recent de roze vuilzak geïntroduceerd. We kijken met blijde verwachting uit naar de paarse zak (de combinatie van de roze en de blauwe).

Bij het gewest werd intens onderhandeld inzake extra acties ter preventie van sluikstorten op de carpoolparking. Dit zullen we zeer intensief blijven doen in de toekomst. Voor de controle op sluikstorten op andere plaatsen op het grondgebied, onderzoeken we momenteel de opportuniteit voor de samenaankoop met de politiezone van mobiele zwerfvuilcamera’s.

CD&V Hoegaarden zal inwoners nog meer sensibiliseren inzake afvalpreventie en roept op om te signaleren waar er nog ‘witte vlekken’ (zouden) zijn. Alle tips zijn welkom!

Wij dragen de vrijwillige zwerfvuilmeters en zwerfvuilpeters op handen. Zij zijn de mooimakers van de plekjes die anderen bevuilen door blikjes en ander zwerfvuil op de grond te gooien. Deze vrijwillige mooimakers verdienen alle lof. CD&V Hoegaarden wil hen expliciet bedanken voor hun acties.

Nieuwsbericht