Onze schepen organiseert overleg met ondernemers

donderdag, 10 augustus, 2017
(foto hans decoster)

Onze schepen Hans Decoster organiseerde een overleg met plaatselijke ondernemers: "De lokale industrie is belangrijk voor onze gemeente, verhoogt het comfort van de lokale bevolking, en stelt een kleine duizend mensen tewerk. Indrukwekkend voor een gemeente van net geen 7000 inwoners. Het doel van de bijeenkomst was hun noden te leren kennen, hun dynamiek op te snuiven en voor ondersteuning te zorgen. Want er is "a war of talent" aan de gang, met een tekort aan de juiste medewerkers. Elk aangehaald item heeft onze aandacht en wordt aangepakt, niet altijd met de grote trom, maar wel met als doel het eindresultaat. We wensen de zone in Altenaken te ontwikkelen om lokale bedrijven de mogelijkheid te geven zich te ontplooien. Dit gebeurt voor de acht hectare op grondgebied Hoegaarden. Een samenwerking met Jodoigne is ge├»nitialiseerd maar er was een verschillende dynamiek waardoor we besloten hebben zelfstandig verder te gaan."

Er zijn enkele concrete maatregelen doorgevoerd. Bijvoorbeeld: via de gemeentelijke website kunnen bedrijven zich voorstellen en vacatures en recruteringsaanvragen publiceren. Een beter afstelling van het openbaar vervoer op de nodenvan het personeel ware nuttig. Enkele bedrijven plaatsen weldra een AED-toestel. Er zijn vragen rond verkeer en parkeerbeleid.

Voor de lokale handelaars was er eveneens een overleg georganiseerd op paasmaandag 2017, hier nemen onze diensten in de toekomst de ondersteuning waar van de handelsorganisatie zonder inhoudelijk het proces te willen beïnvloeden.