Grote Gete, Schoorbeek, Paenhuysbeek, Mene en Jordaan… genieten van de inspanningen rond waterzuivering. De aanleg van afvalwatercollectoren, de scheiding van riolen voor regenwater en afvalwater, worden verder gezet. Hoksem krijgt momenteel aparte collectoren en een waterzuiveringsstation. De komende drie jaar zal dat gebeuren in Hauthem, Rommersom en Meldert, Kauterhof, Doornstraat en de rest van Hoksem (Ridderstraat, Sint-Jansstraat, Bronstraat en Turfstraat). In Outgaarden zullen we de St.-Niklaasstraat en Boterstraat aanpakken.

We kunnen met enige fierheid stellen dat we in Vlaanderen één van de gemeenten met het hoogst ontdubbelde rioolnet zijn. Op dit ogenblik is al ongeveer 75 % van onze riolen gescheiden. Het is de bedoeling dat dit naar 100% gaat.

Naast zuivere waterlopen is waterbeheersing een belangrijk onderwerp waar CD&V Hoegaarden verder zal op inzetten. Tot op heden zijn er wachtbekkens gerealiseerd in Hoksem (Doornstraat, Piepelbergstraat, Bronstraat), Meldert (Meer), Hoegaarden (Schoorbroekstraat, Rosdel, Valleistraat, Nerm, Brouwerij Lorierstraat, Lange Grachtstraat, Klein Overlaar) en Outgaarden (Pietrainstraat, Blokstraat). In de toekomst komen er nog wachtbekkens bij aan de Lummenstraat (Outgaarden) en nabij de Kauterhof.

Voor een onverGETElijk Hoegaarden keurde de Vlaamse overheid het project Water-land-schap goed. Samen met onze Vlaamse en Waalse buurgemeenten alsook de andere gemeenten van de Getevallei, zal nog verder gewerkt worden aan zowel de waterbeheersing (onderhoud van de waterlopen, aanleg bufferbekkens..) als de toeristische en natuurlijke kansen van natuurlijk water.