Feniks wil van Hoegaarden een muzikale gemeente maken. Feniks is een muziekvereniging waar jeugd, kwaliteit en vooral vriendschap hand in hand gaan. Met het harmonieorkest, de jeugdband en de jazzband hebben de meer dan honderd leden, elk jaar meer dan 125 activiteiten.

Om de kwaliteit van de muziek hoog te houden repeteren ze in hun thuisbasis op de tweede verdieping van 't Paenhuys. De verenging werkt daar nauw samen met de muziekschool.

Dat het goed gaat kon je merken aan de 90% die het harmonieorkest behaalde op de laatste wedstrijd van de provincie Vlaams-Brabant.

Op zondag 1 juli nodigt Feniks uit op de jaarlijkse "Jazz Cuisine", een pop-up restaurant voor één dag - met live muziek. De sfeer aan tafel wordt optimaal versterkt door live optredens van Jazzband Feniks Hoegaarden.

Deze manifestatie wordt ondersteund door “Vlaanderen Feest”, het 11-daagse feest van de Vlaamse Gemeenschap. Het is in het parochiecentrum aan de Tiensestraat te doen (van 11 uur tot 15 uur en van 17 uur tot 20 uur). Daar kun je alles vernemen over termijnplannen van de beweging. Ook over de lokale muziekopleiding van de ART-academie: leerlingen kunnen voortaan blijven tot achttien jaar en al beginnen met notenleer en instrumenten vanaf zes/zeven jaar.

Foto’s: @Feniks en @Stefke Puttemans