Aquafin bereidt momenteel de uitvoering voor van het project gescheiden riolering in Hauthem en op de Kauterhof voor. De gemeente organiseerde daarvoor een eerste informatieavond. Met deze werken willen Aquafin en Infrax het afvalwater van ongeveer 750 inwoners aansluiten op het rioleringsnet en het waterzuiveringfsstation in Overlaar. Om dit te realiseren, zal Aquafin vanaf het kruispunt Kauterhof-Stoopkensstraat een gescheiden rioleringsstelsel aanleggen richting (en door) Hauthem. Infrax plant werken in enkele zijstraten van Kauterhof en Hauthem.

Dit betekent dat het afvalwater gescheiden van het regenwater zal worden opvangen. Het propere regenwater wordt aangesloten op de bestaande grachten in Hauthem en op een bufferbekken in Kauterhof. Een afkoppelingsdeskundige zal de eigenaars adviseren over hoe deze afkoppeling het best gebeurt.

Het Vlaamse Gewest heeft het technisch plan voor dit project goedgekeurd, wat betekent dat het detailontwerp nu in opmaak is. De werken zelf zullen vermoedelijk half 2019 starten. Na afloop zullen de straten zijn vernieuwd. In Hauthem komen ook nieuwe voetpaden. Op de Kauterhof komen er betonnen fietsstroken langszij de kasseiweg (zonder de bomen te kappen).

We houden u vanaf nu op de hoogte van het verdere verloop van het project. Zodra de werken gegund zijn aan een aannemer, nodigen we u uit voor een nieuwe informatieavond. Dan zal de concrete uitvoering besproken worden, zoals de timing en fasering van de werken, de maatregelen rond veiligheid en bereikbaarheid en de verdere werfcommunicatie. Eenzelfde aanpak werd gevolgd voor de werkzaamheden die nu aan de gang zijn in Hoksem. In al de gevallen worden subsidies uitgekeerd voor kosten aan huis. Hoegaarden behoort ook nog tot de weinig gemeenten die een bijkomende toelage uitkeren voor regenwatertonnen en infiltratiesystemen.

@foto: Burgemeester Jean-Pierre Taverniers licht de werken toe. (© Stefke Puttemans)