Tijdens de nacht van woensdag op donderdag vloog en firma over de gemeente om de warmtekaart op te maken. Het project is een samenwerking tussen Hoegaarden en twaalf andere gemeenten, de intercommunales Interleuven en Haviland en de Franse firma Action Air.

Luchtthermografie maakt het mogelijk om de warmteverliezen van daken zichtbaar te maken. Een tweemotorig vliegtuig, uitgerust met een infraroodcamera, vliegt ’s nachts over de gemeenten en detecteert de thermische straling. Deze vluchten worden in de winter uitgevoerd en moeten gebeuren wanneer de klimatologische omstandigheden gunstig zijn: een heldere nacht, kouder dan 5° Celsius, geen neerslag (sneeuw of regen) en geen of weinig wind

Onze schepen Marleen Lefevre: "Er wordt dus een foto genomen van de daken om te zien of ze goed geïsoleerd zijn. Daarna heeft de firma een aantal maanden nodig om ze te verwerken en vanaf september beginnen we met het natraject met als doel het substantieel verhogen van de isolatiegraad van de Hoegaardse woningen.

Daar is een heel begeleidingstraject en 'ontzorgings'traject voor voorzien. Dit wil zeggen dat inwoners intensief begeleid worden in de realisatie en bijvoorbeeld premie-aanvragen."

@Foto: Interleuven, voor het opstijgen in Brustem.