Hoegaarden ligt op een kruising van twee bedevaartsroutes naar Santiago de Compostela. Daardoor passeren bijna dagelijks bedevaarders bij ons, op weg naar het Noord-Spaanse pelgrimsoord. Hoegaardiers in het Compostelagenootschap begeleiden hen.

Op zondag 9 september, op Open Monumentendag, loopt iedereen een stukje van de route langs kerke en kapellen in Hoegaarden. Daar stellen bedevaarders kleine tentoonstellingen op. Van 08.00  tot 16.00 uur kun je te voet, per fiets of per auto alle kerken en kapellen van Hoegaarden bezoeken en er stempeltjes verzamelen. Drie stempels zijn goed voor een nationaal gebrouwen flesje ‘Openmonumentendagbier’.

Davidsfonds Hoegaarden heeft op zaterdag 8 september om 20.00 h  (Kapittelhuys)  ook nog professor Johan Swinnen te gast. Hij liep in 2017 van Leuven naar Compostela. Twee marathons per dag, met in zijn rugzak brieven van mensen die door kanker getroffen werden: ‘Post voor Compostela.’

@foto;  onze schepenen Marleen Lefevre en Tom Groeseneken wijden een Compostela-gedenkplaat in aan de kerk.

Foto @ Ann Raymaekers: