Op vrijdag 8 juni ’18 vond de installatievergadering plaats van het politiecollege van de nieuwe politiezone, ontstaan uit de fusie van de zones Tienen-Hoegaarden en LAN (Landen, Linter, Zoutleeuw). De nieuwe politiezone gaat formeel van start op 1 januari 2019.

De burgemeesters van de 5 deelnemende gemeenten, zijnde Tienen (Katrien Partyka), Hoegaarden (Jean-Pierre Taverniers), Landen (Iris Vander Schelde), Linter (Marc Wynants) en Zoutleeuw (Boudewijn Herbots) en de korpschefs (Pierre Schippers en Stephan Gilis) kijken uit naar een positieve samenwerking. Deze burgemeesters vormen samen het politiecollege onder het voorzittersschap van Katrien Partyka.

Met een totale oppervlakte van 243 km², meer dan 73.000 inwoners en 176 medewerkers is de nieuwe politiezone de tweede grootste van het gerechtelijk arrondissement Leuven. Het politiecollege stelt ‘Getevallei’ voor als naam voor de nieuwe zone aan de politieraad.

Wijkwerking, onthaal, interventie, recherche, verkeer, slachtofferbejegening en openbare ordehandhaving zullen na de fusie beter of minstens even goed uitgevoerd kunnen worden dan voordien. De winst is duidelijk voor beide politiezones, al is die niet onmiddellijk in geldelijke termen uit te drukken. Een kwaliteitsvolle en betere dienstverlening en een meer optimale bedrijfsvoering staan voorop. Op korte termijn zal de fusie kostenneutraal zijn.

Maar gelet op de toenemende werkdruk voor de lokale politie, de verandering van het criminaliteitsbeeld en de verwachtingen van de bevolking ten aanzien van de politie, zal een fusie ook voor de toekomst heel wat voordelen bieden op het vlak van veiligheid.

@ foto: Onze burgemeester Jean-Perre Taverniers met de collega’s van Landen, Linter en Zoutleeuw bij de start van de nieuwe politiezone Getevallei.