"Safer Internet day" . Blij dat ik weer enkele klassen op weg kon helpen, zegt Joris Verbaeten nadat hij zijn les afrondde in Mariadal. Elk jaar zet hij zich in voor een beter gebruik van het internet door scholieren. De Safer Internet Day is een wereldwijd evenement dat telkens in februari door de Europese Commissie wordt georganiseerd.

Meer dan 110 landen werken samen om van het internet een veilige, creatieve en leuke plek te maken, voor iedereen. De eerste uitdaging is echter niet zozeer het internet „veiliger” te maken voor kinderen en jongeren, maar vooral "beter".

« Beter » omdat respect en tolerantie hierin vervat zijn. Vanuit de overheid, het bedrijfsleven, het onderwijs en uit andere hoeken wordt de wens en zelfs noodzaak uitgesproken om digitale vaardigheden in het onderwijsprogramma te integreren.

Leerkrachten en begeleiders zoals Joris zetten zich in voor een beter en respectvol gebruik van het internet en de sociale media. Dit internationale initiatief geniet bij ons onder andere de steun van Child Focus.