Onze schepen Hans Decoster was zaterdagochtend gastheer voor professor Erik Van Limbergen, radiotherapeut-oncoloog en voorzitter Centrum voor Kankeropsporing. Hij sprak op een werkontbijt in Villa Hugardis als start van de Hoegaardse actie ter voorkoming van borstkanker. De mammomobiel staat in de gemeente van 2 tot 9 maart. De doelgroep voor de mammografie zijn de vrouwen tussen 50 en 69 jaar. In 2016 liet 62,3 % van de vrouwen uit Hoegaarden zich preventief onderzoeken, in Vlaanderen 65,3%. Dus, aldus de schepen, streven we naar méér. Hij hoopt 75% van de beoogde vrouwen te bereiken. Een aantal medestanders uit diverse groeperingen engageren zich daarvoor en gingen samen op de campagnefoto. U herkent daarop ook onze schepenen, raadsleden, bestuursleden.

De aanwezige dames zijn maatschappelijk actief en dragen de boodschap uit in voorbereiding van de screening. De kans op borstkanker vergroot met vrouw zijn, ouder worden, familiale belasting, eerdere borstkanker, leefstijl, alcohol, overgewicht, hormonenbehandeling, geen voldragen zwangerschap. In Vlaanderen komen zesduizend borstkankers voor per jaar. Let wel: stress, depressie, kwetsen of samendrukken van de borst, fout gedrag, deodorant, bh-beugels, zijn geen risico factoren.De gemeentelijke kankerpreventie heeft ook aandacht voor andere onderzoeken. Nog enkele cijfers in 2016: Baarmoederhalskanker: Hoegaarden 59 versus Vlaanderen 62,1%; Dikkedarmkanker 59,6 versus 65,6 %. Op dit ogenblik wordt 55 % op tijd ontdekt.

(foto's @Liliane Ons)

Meer info over mammobiel te Hoegaarden