Dit voorjaar worden de vier bijengaarden aangelegd. Het vorig jaar werd er vooral geïnventariseerd en voorbereid voor de uitvoering van het project Bijengaarden. Het is een gemeentelijk natuurproject waarvoor we van de provincie Vlaams-Brabant subsidies kregen. De uitvoering gebeurt door het Regionaal Landschap Zuid-Hageland. De bedoeling van dit project is zowel het 'bijvriendelijker' maken van de openbare ruimte als het stimuleren van particulieren om hun tuin interessanter voor de bij te maken.

Belangrijk in dit project zijn de vier geselecteerde openbare 'bijengaarden'. Het zijn vier interessante en drukbezochte locaties waar we via extensief maaibeheer, bloemenweiden en hagen enerzijds de aanwezigheid van de bij willen stimuleren en anderzijds tijd (van de groendienst) willen besparen. Het gras moet er namelijk veel minder gemaaid worden. Bovendien worden de gebieden toeristisch interessanter op deze manier.

Dit zijn de bijengaarden die dit voorjaar worden aangepakt: Perceel Marollenkapel, Geosite, Sint-Franciscuskapel (Doelstraat) en tuin pastorie Outgaarden.

Onze schepen van milieu Marleen Lefevre besluit: "Extensief maaibeheer, bloemenweides, bloemenheggen, bloemenborders... Het zal deze locaties aantrekkelijker maken, bijvriendelijk én onderhoudsvriendelijk. Iets om naar uit te kijken. Het leuke is dat dit ons dankzij de subsidies uit het natuurproject van de provincie quasi niets kost."

Meer info : Regionaal Landschap Zuid Hageland