Het jongste weekend deed onze gemeente mee aan de actie voor meer orgaandonaties. Daarvoor bleef de dienst Burgerzaken op zaterdagvoormiddag extra open. Op het vlak van gezondheid werkte CD&V mee aan de plaatsing van AED-toestellen, voor eerste hulp bij hartfalen. De toestellen, op openbare plaatsen in de deelgemeenten, kwamen er vaak dankzij sponsors. De gemeente neemt het onderhoud op zich.

CD&V Hoegaarden heeft ook haar schouders gezet onder de Curieuzeneuzenactie. Verder heeft, op initiatief van onze raadsleden, de gemeenteraad beslist om de prijs die inwoners moesten betalen voor de fijnstofmeting terug te betalen. Een lang en gezond leven staat de gemiddelde Hoegaardier immers op het lijf geschreven. Vandaar de voortgezette acties voor kankerpreventie (met de mammobiel) en het stappenplan (met de suggestieborden in de straten).

Hoegaarden is een Fair Trade gemeente. Ons team steunt eerlijke handel met het Zuiden en wil meewerken met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. We hebben het afgelopen jaar een subsidiereglement voor Noord/Zuid uitgewerkt en bepaalde initiatieven in het leven geroepen. Dit willen we samen met de GROS (Gemeentelijke Raad voor OntwikkelingsSamenwerking) verderzetten. De GROS pakte al twee keer uit met het ‘Wereldfeest’ .

Fair Trade Gemeente: u ziet leden van de GROS en o.a. Filip Havet, Joris Verbaeten, Tom Groeseneken, Jean-Pierre Taverniers .

De gemeente Hoegaarden heeft op vraag van CD&V het ‘Charter van het Dierenwelzijn’ onderschreven. Uniek is, dat Hoegaarden de eerste gemeente is in de provincie waarbij de intentieverklaring volledig is uitgevoerd. Het charter kan u raadplegen op de website van Gemeente Hoegaarden.

Charter van Diervriendelijke Gemeente met van links naar rechts  Jean-Pierre Taverniers, Marleen Lefevre, gedeputeerde Tie Roefs, Filip Havet, Hans Decoster, Jos Cauwberghs.

AED toestel in Meldert: van links naar rechts: Gerti Druyts, Sophie Taverniers, Joachim Lelièvre, Inge De Wulf, Godelieve Hardiquest, Jos Cauwberghs, Conny Gevens, Marc Rimanque, Hans Decoster, Marleen Lefevre, Stefke Puttemans, Jean-Pierre Taverniers.