Provinciaal gedeputeerde Tie Roefs (Groen) en schepen Hans Decoster (CD&V) ondertekenden het charter voor het dierenwelzijn. Hoegaarden was de 33ste gemeente uit Vlaams-Brabant om het charter te ondertekenen. Op gemeentelijk vlak zet schepen Hans Decoster er de schouders onder.

Schepen Hans Decoster preciseerde dat het charter slaat op huisdieren, veestapel, ook wilde dieren: "We hebben hier slangen, marters, buizers, drie soorten uilen... Wie niet van de dieren houdt, houdt ook niet van de mensen." Hij kondigde aan dat voortaan huisdieren ook zijn toegestaan in het woonzorgcentrum.

Voor Hoegaarden was uniek dat de schepen het positieve nieuws kon meegeven dat dat alle punten van het charter meteen al uitgevoerd werden. Hiermee was de gemeente Hoegaarden uniek en vooruitstrevend. Dierenwelzijn ligt onze schepen nauw aan het hart, zoals welbekend is in zijn brede omgeving. Hij houdt zich wel aan de wetgeving en als vertegenwoordiger van alle inwoners van de gemeente is het zijn verantwoordelijkheid zich niet te laten beïnvloeden door drukkingsgroepen en onafhankelijk op te treden.

De ondertekening van het charter voor dierenwelzijn

Beginselverklaring voor een diervriendelijke Hoegaarden.

Onze gemeente streeft ernaar om:

• Een schepen voor Dierenwelzijn aan te stellen
  • Nauw samen te werken met de contactpersoon die door de politiezone werd aangesteld om het Dierenwelzijn te behartigen
  • De zwerfkattensterilisatiecampagne te blijven promoten, en een jaarlijkse informatiecampagne te organiseren die de HOEGAARDEN - Provinciaal gedeputeerde Tie Roefs (Groen) en schepen Hans Decoster (denpoep op straat in te dijken door het aanleggen van uitlaatplaatsen voor honden, of door het plaatsen van hondenpoepbakjes. Bij overtreding zal het GAS reglement (Gemeentelijke Administratieve Sancties) worden toegepast
  • Erop toe te zien dat het verbod om gezelschapdieren op markten te verkopen gerespecteerd wordt
  • Zich aan te sluiten bij een erkend dierenasiel van Vlaams-Brabant
  • Toe te zien op een strikte toepassing van het verbod op rituele thuisslachtingen
  • Huisdieren toe te laten in sociale woningen, ocmw-woningen, rustoorden of serviceflats
  • Ingeval van overpopulatie van duiven, duiventillen te plaatsen met het oog op ei-manipulatie
  •  In de gemeentelijke infokrant regelmatig artikels te publiceren met tips over het Dierenwelzijn, en de bevolking regelmatig te vragen gevallen van dierverwaarlozing en/ of - mishandeling te melden aan de bevoegde instanties. n hondenpoep op straat in te dijken door het aanleggen van uitlaatplaatsen voor honden, of door het plaatsen van hondenpoepbakjes. Bij overtreding zal het GAS reglement (Gemeentelijke Administratieve Sancties) worden toegepast

Onze achttien kandidaten...

...