Biodiversiteit in Hoegaarden, we maken er een strijdpunt van. Een belangrijke onderdeel is het (wilde)bijenplan.

De 4 ontmoetingsplaatsen die bijvriendelijk gemaakt worden, zitten daar ook in: Marollenkapel in Hauthem, Geosite in Overlaar, de tuin van de pastorie in Outgaarden, de tuin aan de Franciscuskapel van de Doelstraat.

En de bermen natuurlijk, die zijn nu op hun mooist. Hiervoor is een aangepast bermbeheerplan zeer belangrijk met o.a. aandacht voor beemdkroon (Knautia) en wilde marjolein. Er komen meer dan 50 soorten wilde bijen voor in de bermen van Hoegaarden. Er is een wilde bij, de Knautiabij, die enkel kan leven van deze Beemdkroon.

Onze schepen Marleen Lefevre gidst: "Wie veel gaat wandelen vond deze bordjes (foto) al langs de veldwegen. Onze bermen worden een toeristische attractie.

Liefhebbers komen natuurlijk ook naar de "Bermen en Bijenwandeling" in Hoegaarden. Dat is een organisatie van Regionaal Landschap, Natuurpunt en Gemeente Hoegaarden op 23 september 2018.”

Afspraak 23 sept., vanaf 10u30u aan het gemeentehuis. Voornamelijk (half)verharde wegen, geschikt voor kinderwagens. Lengte ca. 7,5 km