Onze burgemeester Jean-Pierre Taverniers sprak zich uit over de fusie van de politiezones Tienen-Hoegaarden en Landen-Linter-Zoutleeuw tegen het eind van het jaar.

In Het Nieuwsblad vandaag luidt het: „Een vrijwillige fusie biedt voordelen voor de landelijke gemeenten. Er een fusiebonus van het ministerie van Binnenlandse Zaken”, zegt hij. “Voorts is er een nieuwe verdeelsleutel voor de dotatie van elke gemeente naargelang haar aantal inwoners in de zone. Hoegaarden is erg landelijk, maar dat betekent niet dat in die landelijke omgeving minder toezicht nodig is”, vervolgt Taverniers. “De strikte indeling per gemeente voor het aantal wijkagenten is bespreekbaar.

LAN en Tienen/Hoegaarden fuseren op vrijwillige basis. Wat betekent dat wijzigingen niet van hogerhand worden opgedrongen. In de zones zelf kunnen afspraken worden gemaakt in overleg met het personeel.” “Neem bijvoorbeeld een erg landelijk dorp als Oorbeek. Het behoort tot de stad Tienen, maar kan voor de begrenzing van de wijkagentzones perfect behoren tot Hoegaarden, waaraan het dorp grenst. Dat geldt ook voor de wijk Groot-Overlaar, die bij de gemeentefusie in 1977 overging van Hoegaarden naar Tienen. Een herindeling betekent dat in Hoegaarden minste ns drie wijkagenten aan de slag zouden kunnen.”

@Foto Burgemeester Jean-Pierre Tavernerniers