Een zeventig vrijwilligers maakte in het gemeentehuis kennis met het toeristische programma voor 2018. Centraal daarin staat de zevenhonderd jaar brouwactiviteit in de deelgemeenten. „Hoegaarden bierdorp” verschijnt aan de invalswegen, de horecazaken en de drukwerken.

De nieuwe brochure „Hoegaarden, the place to be(er” is klaar. Die belicht vooral de huidige horeca en hun inspanningen om het de bezoeker aangenaam te maken: een speciaal bier, een streekgerecht, een golfparcours van café tot café,… Tot en met een praline-zonder-bier… maar met een Ermelinneke. Dat laatste sluit dan aan op het tweede programmapunt dit jaar: de opwaardering van de vier nog bestaande processies. Er komt een tentoonstelling in Meldert daarover.

Verder zal het einde van de Eerste Wereldoorlog in de belangstelling staan. Kunstenaars werken rond dat thema tegen Palmzondag, Hoegaards Erfgoed presenteert zijn vijfde deel in november,…

De gemeente legt Vredessporen in het centrum, tussen de verschillende gedenkplaatsen. Palmzondag, de Erfgoed- en Bloesemtochten, de Greeters-wandelingen, komen ook aan bod. De renovatie van de Tuinen zal de nadruk verleggen van het aanschouwen van mooie bloemperken naar nuttig gebruik van gazons en parkelementen. Op brieven plak je dit voorjaar Palmzondagpostzegels en onderweg zul je de gedichten van Danny Rega tegenkomen. Hij droeg er al een voor over Meldert. De andere deelgemeenten volgen.

Foto1 : Schepen Marleen Lefevre en burgemeester Jean-Pierre Taverniers met het bierboekje.

Foto2 : Medewerkers voor Toerisme: vlnr Robbert-Jan Jackers, Ermelinda Cornu, Line Michotte, Marleen Lefevre.

@foto’s Stef Puttemans