Onze schepen van Onderwijs Hans Decoster feliciteerde in de GBS alle leerlingen voor de behaalde resultaten: „Die zijn uitzonderlijk goed, in verhouding tot het Vlaamse gemiddelden. Onze school scoort voor elk gemeten vak meer dan het gemiddelde en laat nergens een steek vallen, dus zowel voor wiskunde, Frans, Nederlandse taal, Wereldoriëntatie. De verschillen zijn groot, tot zeer groot. Ronduit indrukwekkend.”

In zijn toelichting blikte de schepen terug op het afgelopen schooljaar: "In Outgaarden is de dakreparatie uitgevoerd en de omgeving verfraaid.

Het tuinfeest was een succes, zelfs een overrompeling. In de wintermaanden werd busvervoer ingericht naar de Doelstraat voor lichamelijke opvoeding.

Jullie hebben de provinciale wedstrijd gewonnen voor de vergroening van de school. Het grootoudersfeest was perfect georganiseerd. Het professionele WIFI net komt er in de Doelstraat en De Polder.""Het heeft niet enkel door het dak geregend in Outgaarden, maar het regende eveneens benoemingen in Hoegaarden, gezien de expansie van de school. Het aantal leerlingen is opnieuw gestegen van 459 naar 472. En toch is nachtelijk bivakeren voorkomen omdat we alle demografische gegevens doorgenomen hadden naar de toekomst met alle gewoonten, ook van intra-en intergemeentelijke distributie.

In 2017 konden we dit reeds, maar in 2018 geloofden de inwoners ons pas.""Wij weten nu al dat er twee bijkomende klaslokalen noodzakelijk zijn tegen september 2020, aangevuld met kleinere. Daarom zijn wij naar de Vlaamse overheid gegaan die ons een subsidie van meer dan 700.000 euro heeft toegekend, te vermeerderen met ontwikkelingskosten en BTW. Er zal nieuw gebouwd worden op de site De Polder. Een functioneel gebouw met gemak van gebruik voor iedereen, zonder overbodige franjes, voorzien van alle onderwijstechnologie. Interleuven werd reeds als ontwerper aangesteld. De eerste schetsen zijn in de maak. Ik zet vaart achter het project om zeker tijdig klaar te zijn in september 2020. Voor de refter in de Doelstraat wordt een subsidiedossier ingediend met een horizon van goedkeuring van 3 jaar.”

(Foto's @ Gemeentelijke Basischool Hoegaarden